Lehetnek -és vannak!- esetek, amikor nagyon piciny, vagy nagyon vékony elemeket akarunk készíteni. Igazából megtehetnénk, hogy odafestjük -sokszor használták a tusfestést intarziás bútorokon-, de elegánsabb, ha a piciny elemek is fából vannak. Tartósabbak, és restauráláskor is kevesebb problémát okoz. Ha pl. egy szembogár piciny fényét akarjuk bevágni, ugyancsak nehéz dolgunk van vágáskor. Sokkal egyszerűbb ragasztás után kiegészíteni a képet ezekkel az apróságokkal. De az is előfordulhat, hogy a letisztított, olajozott képen egy-vagy több folt, részlet, nem azt adja, amit szerettünk volna. Világosabb, vagy sötétebb, -hangsúlyosobbra- sikerült valamely részlet, vagyéppencsak hogy elsikkad valami, amit hangsúlyozni szeretnénk. Nem kell ilyesmit restellni, máskülönben pedig, az amúgy vékony lemez, mintázata nem azonos a két oldalon. Egy, két milliméteres eltérés, pláne ha halmozottan jelentkezik, bizony megtréfálhat bennünket bármilyen odafigyeléssel is dolgoztunk. Az ilyen javításokat, hívom én, durva retusnak. Durva, mert bele kell vágni.
1. A Ragasztott lemezen picinyke lyukat, vékony csíkot tudunk vágni. A kiemelt rést enyvvel teletöltve, beillesszük a hiányzó apró forgácsot, késfokkal berájboljuk.
2. A nem tervezett retusnál, próbáljuk meg grafittal, vagy a jobban fedő szemceruzával, illetve bármi más módon -hisz nem biztos, hogy sötétíteni akarjuk-, beállítani a kívánt árnyalatot és folthatárt. Ilyen esetben próbáljuk meg egyszerre az összes változtatást végiggondolni és jelölni. Azután jön a neheze. Keressük meg azt a lemezdarabot, amelyikbe a nekünk szükséges folt van. Ha bizonytalanok vagyunk a fa valódi színére, fényességére, nyálazzuk meg a lemezt. Aztán vágjuk körbe a foltot, és vigyázva -nehogy az alapból is kiemeljünk- emeljük ki a képből. A kivágott foltra tegyünk egy fehér papírt és a koszos ujjunkkal, simogassuk bele. Megkapjuk a kivágandó kontúrt. Innentől kezdve egyszerű, már csak ragasztani kell. Azonnal látjuk az eredményt.
Vannak esetek, amikor nem foltokra, csak valamivel sötétebb árnyalatra, vagy csupán vékony vonalra van szükségünk. Sem a finom árnyalatot, sem a vonalat nem tudjuk vágni. Ha egy folt szál irányát akarjuk hangsúlyozni, lehetetlen, ha magának az adott fának nincs erős száljellege, vagy csak folt egyik részét akarjuk hangsúlyozni. A vonalat, lehet, hogy vágási hézaggal elérhetnénk, de sokat kellene vágni. A kész képen könnyebben megtehetjük és pontosan ott és, úgy, ahogyan szeretnénk.
Ha nem is metszünk semmit ki a fából, de belevágunk,- az meg fog látszani. A kérdés csak az, melyen vastag késheggyel vágunk. Szálirányba vékony késsel vágva, még a világos folton sem hagyunk valamire való nyomot. Ehhez általában az erős vágásra használt késsel kell vágnunk. A vágási rést azután kitölthetjük enyvvel, enyves, vagy lakkos csiszolatporral, - a szükség szerint. Ezekkel a vékony vágásokkal árnyalati színeltérést, vagy világos foltokon nagyon vékony csíkokat kapunk.
Az ily módon tett vágásokkal csak nagyon gyenge hatást tudunk elérni.
Stb.
A paraffin olajos rongyot sose hagyjuk a táblán (a rongyot ajánlatos külön edénybe tartani).
Az enyves ecsetet használat után mindég tegyük vízbe, és a ragasztás után mindég mossuk ki belül az enyvet.